Diaconaal plan als eerste stap
Het maken van een diaconaal plan is een mooie voorzet. Er is dan al over veel nagedacht. Je kunt het plan uitbreiden met een overzicht wanneer/bij welke gelegenheid je communiceert. Dan is het een vaste activiteit die niet vergeten wordt.
Is er nog geen diaconaal plan? Dan kun je ook een communicatieplan maken waarin je voor elke maand een onderwerp zet dat je de aandacht wilt geven. Op die manier kun je gaandeweg een jaar de taken van de diaconie voor het voetlicht brengen. De ene keer kun je het mondeling doen, de andere keer schriftelijk. Wil je dat je boodschap goed blijft hangen en aanzet tot actie, kies dat voor verschillende manieren van communicatie.
Zet het diaconaat op de kaart
Er zijn allerlei manieren waarop je het diaconale werk van en in jouw gemeente onder de aandacht kunt brengen. Via het kerkblad, mededelingen voor of in de dienst, via de beamer, brief, mail, sms, app, telefoontje, bezoekje aan huis of aan de (huis)kring, gesprekje bij het koffiedrinken, flyer, bericht op intranet, website. De mogelijkheden zijn legio.
Tijdens een gesprek met gemeenteleden kun je het werk van de diaconie goed uitleggen. Dat kan in een individueel bezoek, maar je kunt als diaken ook prima in gesprek met de wijk of huiskring. Daarbij kun je ook een brug slaan naar de diaconale inzet van de gemeenteleden zelf. De informatiefolder van de diaconie kan mooi als handvat dienen voor zo’n gesprek.
Ook de zondagse samenkomst is een goed moment om de gemeente te informeren over belangrijke diaconale zaken. Je kunt een aparte diaconale zondag organiseren, maar je kunt ook periodiek de gemeente vertellen over het werk van de diaconie. Maak er geen tweede preek van, maar stip kort en bondig aan waar de diaconie mee bezig is en hoe gemeenteleden betrokken kunnen zijn. Maak het zo concreet mogelijk. Foto’s via de beamer kunnen je verhaal illustreren.
Website van de kerk
Steeds meer kerken willen aanwezig zijn in de buurt. Dat heeft ook consequenties voor de website van je kerk. Tegenwoordig zoekt immers vrijwel iedereen eerst via internet naar meer informatie. Jullie website is dus je digitale visitekaartje! Je wilt daarmee een goede eerste indruk achterlaten. Als je betrokken wilt zijn bij je buurt, dan kan informatie over de diaconie natuurlijk niet ontbreken! Een zoektocht via google laat echter zien dat nog maar weinig diaconieën zich duidelijk en helder presenteren op internet.
Vaak is de diaconie helemaal niet te vinden of slechts een email-adres en rekeningnummer. Als je kerk in de buurt wilt zijn, dan is het goed om te bedenken hoe je ook als diaconie zichtbaar wilt zijn voor de buurt.
Enkele voorbeelden ter inspiratie:
Diaconale flyer
Met een flyer kun je het werk van de diaconie presenteren. In de flyer geef je dan aan waar je als diaconie voor gaat, wat mensen van de diaconie kunnen verwachten en wat de diaconie van gemeenteleden verwacht. Je kunt ook beknopt aangeven welke spelregels er zijn en welke criteria de diaconie hanteert voor het geven van hulp. Deze flyer kun je goed gebruiken bij een (kennismakings)bezoek.
Download flyer voorbeeld
Nieuwsbrief
Je kunt als diaconie een diaconale nieuwsbrief uitgeven. Bijvoorbeeld 3 keer per jaar. Zorg voor een beknopte versie, zodat gemeenteleden bij wijze van spreken voor de dienst het al gelezen hebben. Als het mee naar huis gaat, loop je de kans dat de nieuwsbrief in de tas of binnenzak blijft zitten of gelijk bij het oud papier verdwijnt. Naast algemene informatie, kun je er ook voor kiezen om een thema voor het voetlicht te brengen. Werk met korte stukjes en praktische tips waar gemeenteleden in hun dagelijks leven wat mee kunnen.