Het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de hulpvrager is van groot belang om tot een goede hulpverlening te kunnen komen. Omschrijf welke informatie de diaconie nodig heeft om een zorgvuldige afweging te kunnen maken. Beschrijf ook waarom deze informatie nodig is; niet om te oordelen, maar om zicht te krijgen op de situatie.
Als mensen vaker om hulp vragen, kan er meer aan de hand zijn. Het is zaak om zicht te krijgen op de oorzaken. Naast steun voor levensonderhoud zal je moeten werken aan oplossingen voor de lange termijn. Dit gaat vaak hand in hand met professionele hulpverlening.
Ook als mensen voor het eerst bij de diaconie om hulp vragen, is het verstandig om de geldzorgen bespreekbaar te maken. Juist omdat mensen er niet makkelijk over praten, is het goed om door te vragen of men het sociaal en financieel redt. Spreek daarnaast af om deze mensen regelmatig op te zoeken en om belangstelling te tonen.
De volgende vragen helpen inzicht te krijgen:
- Wat is de aanleiding voor het vragen van hulp?
- Wat is de aard van het probleem en de eigenlijke hulpvraag?
- Welke andere zaken spelen er wellicht nog mee?
- Zijn er schulden?
- Is er geld geleend bij familieleden?
- Wat ziet de hulpvrager als de oorzaak van het probleem? Welke oplossingen heeft iemand zelf al bedacht en geprobeerd?
- Bij welke instanties is een hulpverzoek ingediend en met welk resultaat?
- Is de familie benaderd om te helpen? Is te verwachten dat zij helpen?
- Is er een financieel overzicht of moet dit (samen) worden gemaakt?
- Welke verwachtingen zijn er van de hulp van de diaconie?