Het is zaterdagavond een uur of negen als Erik (36) met een diepe zucht op de bank ploft. “San, wat hebben we morgen?” Sanne (34) kijkt even op haar telefoon: “Eerst kerk, dan direct door naar mama’s verjaardag!” Een nieuwe zucht volgt. “Zullen we dan kerk overslaan?” vraagt Erik met wat aarzeling in zijn stem. “Alweer?” vraagt Sanne. “Is dat een probleem dan?” stelt Erik. Sannes’ stem wordt zachter: “Ik merk dat we steeds minder vaak gaan op zondag. We lezen amper nog samen uit de Bijbel en we zijn sinds onze tweede vaak te moe om te bidden.” Na een lange stilte reageert Erik wat terughoudend: “Maar… als we eerlijk zijn, kunnen we er ook niet zoveel meer mee, toch?” Sanne aarzelt, maar knikt instemmend. “Daar moeten we het nog eens over hebben…”

Andere vragen

Erik en Sanne bestaan niet. Maar hun ervaringen zijn levensecht voor grote groepen jongvolwassenen in de kerk. Onderzoeken laten zien dat generaties Y en Z (‘millennials’ en ‘GenZ’) vaak heel andere vragen stellen aan het leven, geloven, de kerk en hun Bijbel. Zelf merk ik steeds meer dat zij hun vragen niet hardop durven te stellen. Of erger nog: ze denken alleen te zijn in hun vragen. In mijn ervaring zijn we vaak bezig in de kerk vragen te beantwoorden die niet meer van deze tijd en jonge generaties zijn. Hoe verhouden we ons tot hun zoektocht?

“Wat zou er nou gebeuren als je een groep jongvolwassenen met hun eigen vragen bij elkaar zet rondom de Bijbel?” Met deze vraag gingen mijn collega’s en ik een aantal jaar geleden aan de slag. We besloten om de ‘Millennial Challenge’ te gaan ontwikkelen als een traject met duidelijke kop en staart. We vragen daarbij millennials (geboren tussen c.a. 1980-1996) om een commitment voor tien ontmoetingen met leeftijdsgenoten. Onder begeleiding van een coach en via diverse creatieve werkvormen in onze methode kiezen zij samen een relevante vraag of thema uit hun eigen leven.

Dat kan bijvoorbeeld gaan over leven met God in de drukte van een jong gezin of studie, maar ook over het zoeken naar inclusiviteit en het leren zien van Jezus in elkaar. De deelnemers verkennen eerst de wereld achter hun vraag en vervolgens de wereld van de Bijbel. Samen zoeken zij naar manieren om de kloof tussen tekst en lezer te overbruggen. Stiekem hopen wij natuurlijk dat zij zo een beetje de kerk opnieuw uitvinden.

Dus werkt dit ook echt?

Inmiddels zijn we twee jaar verder. Na de eerste pilot met kerken keken we elkaar aan en zeiden we: We zijn echt iets waardevols op het spoor… Ook in de twee proefperiode met andere kerken zagen we dingen gebeuren en hoorden we verhalen van deelnemers waar we nog niet op hadden durven hopen: Jongvolwassen ontdekken soms voor het eerst wat het is om het leven te delen, samen écht in gesprek te zijn over geloof en de Bijbel. De waardering voor de challenge is hoog, maar we zijn ook volop in ontwikkeling.

Het onderzoek wordt ook academisch gevolgd via een onderzoeker die als promovendus is verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. We kijken actief mee in de challenges die lopen en passen de methode aan op basis van de ervaringen van coaches én deelnemers. Zo werken we met jongvolwassenen aan de kerk van morgen, van onderop. Intussen doen we via onze podcast verslag van de ervaringen en creëren we met experts input voor de vragen waar diverse groepen mee bezig zijn.

Vorige week kreeg ik mail van een coach: Er doen in hun kerk nu meerdere stellen me, die sinds corona niet meer in de kerk waren geweest! We hopen nog veel jongvolwassenen als Erik en Sanne te mogen verwelkomen in de challenge.

Onze derde pilot is inmiddels geopend voor kerken uit de breedte van Nederland. Interesse of meedoen? Zie onze website of mail naar marijn.vlasblom@unie-abc.nl.

 

Deze blog is geschreven door Marijn Vlasblom.

  • Millennial Challenge – voor 20-ers en 30-ers

    Twintigers en dertigers stellen heel andere vragen aan het leven, de kerk en de Bijbel dan eerdere generaties. Dit kan er zomaar voor zorgen dat ze uit beeld raken. Wil je dat deze groep betrokken is en blijft, nodig ons dan eens uit voor een check-gesprek over Millennials.

    Lees meer